Welkom op de pagina van groep 7a
Wat leuk dat je komt kijken op onze pagina!
We delen veel klassenzaken via de app Parro. Je kunt deze app downloaden of je kunt Parro bereiken via talk.parro.com. Via de Parro app versturen wij u ook foto’s.
De inloggegevens zijn dezelfde als gebruikt worden om in te loggen bij het Ouderportaal. Het Ouderportaal wordt nog gebruikt voor het aanpassen van gegevens en het inzien van cijfers.
Parro wordt gebruikt voor:
– Het delen van foto’s en berichten vanuit de klas
– Contact tussen ouders en leerkrachten
– Absenties doorgeven
– Gespreksplanner voor het inplannen van de voortgangsgesprekken
– Huiswerk delen via de agendafunctie
– Studiedagen, vrije dagen, vakanties en bijzonderheden komen in de kalender van Parro
Belangrijk om de app geïnstalleerd te hebben dus!
Wanneer er onduidelijkheid is of er lukt iets niet in het gebruiken van Parro, kunt u mailen naar ict@hetnoorderlicht.unicoz.nl.
Op donderdag en vrijdag hebben we gym. Denk je op die dagen aan je gymspullen?
Op dinsdag is het gruitdag. Op deze dag nemen alle kinderen groente of fruit mee voor de eerste pauze. Lekker en gezond!
Huiswerk en afspraken
De kinderen nemen elke dag hun agenda mee naar school. Het leerwerk voor een toets wordt een week voor de toets meegegeven.
Elke maandag hebben de kinderen huiswerk voor begrijpend lezen. Een week van tevoren horen zij welke tekst ze moeten lezen en de bijbehorende vragen moeten maken. Dit maken de kinderen via Junior Einstein. Inloggen doen de kinderen met hun eigen inloggegevens via Aerobe of via www.junioreinstein.nl/login.
Elke donderdag hebben de kinderen huiswerk voor spelling. Op donderdag hebben zij de taken af die bij die week horen. Soms loopt het huiswerk een week voor op de lessen, soms is het huiswerk juist in de week na de lessen. De kinderen loggen in via mijn.aerobe.net. De handleiding hiervoor is te vinden onder het kopje ‘Thuiswerken’.
Tijdens de vakanties hoeft het wekelijkse huiswerk niet gemaakt te worden. Even genieten van vrije tijd!
Wel kan een inleverdatum voor een boekenfilmpje na een vakantie zijn. Dat wordt natuurlijk ruim van te voren aangegeven, waardoor je zelf kunt plannen wanneer je het inlevert.
Inlogcodes
Inlogcodes voor Aerobe, Nieuwsbegrip, Office365, Basispoort, Squla, Gynzy en spellingoefenen.nl hebben de kinderen in hun agenda geplakt.
Leerwerk
Voor verkeer kan er geoefend worden op www.examen.vvn.nl of deze link. Ook heeft Veilig Verkeer Nederland een app waarmee kinderen kunnen oefenen voor het theoretisch verkeersexamen.
Ander huiswerk
Dit schooljaar zullen alle leerlingen een boekfilmpje maken en een werkstuk maken. De kinderen krijgen hier tegen die tijd meer informatie over.
Extra oefenen
De kinderen maken in de klas gebruik van Squla. De inloggegevens hebben de kinderen in hun agenda zitten. Via Squla herhalen de kinderen spelenderwijs allerlei lesstof. Squla is thuis tot 15:30 uur (op woensdag tot 12:30 uur) gratis te spelen.
Ook werken de kinderen in de klas met Gynzy. Deze inloggegevens staan ook in de agenda van de kinderen. Bij Gynzy kunnen de leerkrachten lesstof klaarzetten, maar kunnen de kinderen ook zelf kiezen waar zij nog mee willen oefenen.
Ook kan Junior Einstein gebruikt worden om voor allerlei vakken te oefenen. Je scrolt naar beneden en klikt het vak aan waarmee je wil oefenen.
In de klas
We werken in de klas natuurlijk aan allerlei verschillende vakken. De kinderen hoeven hier in principe niet thuis voor te oefenen. Wel kan het prettig zijn om te weten waar de kinderen mee bezig zijn. Daarom delen we hieronder doelenposters en uitlegkaarten voor de verschillende methodes.
Rekenen
Rekenen doen we met de methode Wereld in getallen 5. Hieronder is per blok te zien welke doelen we behandelen.
doelenposter groep 7 blok 1
doelenposter groep 7 blok 2
doelenposter groep 7 blok 3
doelenposter groep 7 blok 4
doelenposter groep 7 blok 5
doelenposter groep 7 blok 6
doelenposter groep 7 blok 7
doelenposter groep 7 blok 8
doelenposter groep 7 blok 9
Staal spelling
Met spelling werken we met de methode Staal. Wanneer (groot)ouders hun graag willen begeleiden in het gebruiken van de spellingsregels, is het fijn als zij dezelfde manier gebruiken als de kinderen op school leren.
Via deze link vindt u de regelkaart die we gebruiken bij het vervoegen van de werkwoorden in groep 7. Ook zijn hier instructiefilmpjes te vinden waarin de verschillende categorieën worden uitgelegd.
Staal taal
Ook voor taal gebruiken we de methode Staal. Hieronder zijn de woorden per thema terug te vinden.
Woordkaartjes thema Strips
Woordenlijst thema Strips
Woordkaartjes thema Familie
Woordenlijst thema Familie
Woordkaartjes thema Licht
Woordenlijst thema Licht
Woordkaartjes thema Flits
Woordenlijst thema Flits
Woordkaartjes thema Nederland
Woordenlijst thema Nederland
Woordkaartjes thema Helden
Woordenlijst thema Helden
Woordkaartjes thema Geluk
Woordenlijst thema Geluk
Woordkaartjes thema Buitenissig
Woordenlijst thema Buitenissig
Onze leesmethode Blink
Lezen uit nieuwsgierigheid
Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.
Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Ze zijn goed te combineren met lessen Blink Wereld, waardoor de lessen elkaar versterken. Kinderen zijn zo langere tijd intensief met een onderwerp bezig. Dezelfde woorden komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat.
Onderdelen van Blink Lezen
- De leesclub – zelfstandig lezen
Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lessen van zo’n 30 minuten die draaien om leesbeleving, literaire competenties en voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kiezen de kinderen zelf een boek uit de boeken die wij van de bibliotheek lenen met hetzelfde thema. - De leesclub – voorlezen
De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook om het versterken van achtergrondkennis en woordenschat. - Wereldlezen
In deze lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod. In groep 5 tot en met 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod. - Minicolleges
Een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die de kinderen in het minicollege oefenen en erna toepassen in de les Wereldlezen. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema. Omdat de boeken mee naar huis gaan, kunnen ouders ze ook lezen en er samen met de kinderen over praten.
Onze wereldoriëntatiemethode Blink
Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen
Onze leerlingen willen het onbekende ontdekken. Ze zijn verwonderd over nieuwe werelden die voor ze opengaan. Kleuteruniversiteit en Blink Wereld helpen die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in onze leerlingen wakker te maken.
In het geïntegreerde lesmateriaal zorgen we ervoor dat die wereld geen grenzen heeft. Dat op basis van thema’s de verschillende vakken op een logische manier aan bod komen. En dat door de heldere structuur de kinderen het overzicht houden.
Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur.
We werken vanaf groep 1 tot en met groep 8 thematisch. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap en 21e -eeuwse vaardigheden.
In elk thema werken de leerlingen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen.
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema.
december
Geen evenementen