Welkom op de pagina van groep 6a

Welkom op onze pagina. Op deze groepspagina treft u algemene informatie.

Alle informatie betreffende de groep en huiswerk is te vinden in de Parro app. Op deze manier willen we de informatiekanalen proberen te minimaliseren.

Regelmatig zullen er foto’s geplaatst worden op onze sociale media zoals; Facebook en Instagram. Via de Parro app versturen wij u ook foto’s. Parro is te downloaden op je telefoon, of te bereiken via talk.parro.com.

De inloggegevens zijn dezelfde als gebruikt worden om in te loggen bij het Ouderportaal. Het Ouderportaal wordt nog gebruikt voor het aanpassen van gegevens en het inzien van cijfers.

In de toekomst gaan het Ouderportaal en Parro meer samenwerken. Doordat we Parro gebruiken, komen de site gedeeltelijk en Schoolgesprek te vervallen. We gaan de app namelijk gebruiken voor:

 Het delen van foto’s en berichten vanuit de klas

 Contact tussen ouders en leerkrachten

 Absenties doorgeven

 Gespreksplanner voor het inplannen van de voortgangsgesprekken

 Huiswerk delen via de agendafunctie

 Studiedagen, vrije dagen, vakanties en bijzonderheden komen in de kalender van Parro

Belangrijk om de app geïnstalleerd te hebben dus! We hebben veel zin om de app te gaan gebruiken en zijn benieuwd hoe het ons allemaal bevalt!

Wanneer er onduidelijkheid is of er lukt iets niet in het gebruiken van Parro, kunt u mailen naar ict@hetnoorderlicht.unicoz.nl.

Informatie en algemene afspraken groep 6 

In groep 6 gymmen we op donderdag en vrijdag. Elke dinsdag is het gruitdag. De kinderen nemen die dag groente of fruit mee bij de pauze hap. 

Dit jaar gaan we beginnen met de nieuwe methode Blink lezen en Blink Wereld. In de loop van dit schooljaar zal daar meer informatie over komen.  

Werkstuk

Hieronder kunt u het beoordelingsformulier en tips vinden voor het werkstuk wat de kinderen moeten gaan maken.

 

Boekendoos

 

Spreekbeurt

 

Engels Join in 

 

Staal Onze taal- en spellingmethode. Ieder blok duurt 4 weken. Bij taal vergroten de kinderen hun woordenschat door de woordenschatlessen en met synoniemen/ tegenstellingen bezig te zijn. Op  Leestrainer kunnen de woorden geoefend worden bij het thema waar we aan bezig zijn. Ook zijn flashkaartjes beschikbaar per thema. Leestrainer

 

Bij Staal spelling leren we spellingcategorieën aan. Iedere categorie heeft een filmpje om de moeilijkheid te verduidelijken. Hier onder kunt u alle spellingregels vinden op de regelkaart.

 

Wereld in getallen versie 5 We oefenen een heel blok met opdrachten. Na dit blok beginnen we aan een nieuw blok. Aan het eind van dit volgende blok wordt het voorafgaande blok getoetst. Er wordt gekeken of de kinderen het geleerde van het voorafgaande blok nog begrijpen.

 

Oefenen op sites: spelling, woordenschat, rekenen (klokkijken, tafels) Squla (elke schooldag gratis schoolaccount te gebruiken tot 15.30 uur)

 

Onze leesmethode: Blink

Lezen uit nieuwsgierigheid
Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen. Deze methode gebruiken we sinds begin van het schooljaar in groep 4 t/m 8. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.

Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Ze zijn goed te combineren met lessen Blink Wereld, waardoor de lessen elkaar versterken. Kinderen zijn zo langere tijd intensief met een onderwerp bezig. Dezelfde woorden komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat.

Onderdelen van Blink Lezen

  • De leesclub – zelfstandig lezen
    Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lessen van zo’n 30 minuten die draaien om leesbeleving, literaire competenties en voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kiezen de kinderen zelf een boek uit de boeken die wij van de bibliotheek lenen met hetzelfde thema.
  • De leesclub – voorlezen
    De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook om het versterken van achtergrondkennis en woordenschat.
  • Wereldlezen
    In deze lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod. In groep 5 tot en met 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod.
  • Minicolleges
    Een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die de kinderen in het minicollege oefenen en erna toepassen in de les Wereldlezen. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?

Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema. Omdat de boeken mee naar huis gaan, kunnen ouders ze ook lezen en er samen met de kinderen over praten.

 

Onze wereldoriëntatiemethode Blink

Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen

Onze leerlingen willen het onbekende ontdekken. Ze zijn verwonderd over nieuwe werelden die voor ze opengaan. Kleuteruniversiteit en Blink Wereld helpen die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in onze leerlingen wakker te maken.
In het geïntegreerde lesmateriaal zorgen we ervoor dat die wereld geen grenzen heeft. Dat op basis van thema’s de verschillende vakken op een logische manier aan bod komen. En dat door de heldere structuur de kinderen het overzicht houden.

Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur

We werken vanaf groep 1 tot en met groep 8 thematisch. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap en 21e -eeuwse vaardigheden.

In elk thema werken de leerlingen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen.

Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema.