De basis van ons onderwijs 

Op het Noorderlicht geven we ons onderwijs vorm op basis van ontwikkelingsgericht leren. De wereld ontdekken en begrijpen doen kinderen niet alleen, maar in interactie met hun omgeving. We werken vooral met thema’s van Kleuteruniversiteit, waarbij ontwerpend en onderzoekend spelen en leren de basis vormen. Vanuit hun verwondering en spelbeleving gaan kinderen samen waarnemen, nadenken, handelen en reflecteren. Daarmee zetten ze een eerste belangrijke stap in het aanleren van basisvaardigheden die nodig zijn in het dagelijks leven. Onze thema’s sluiten aan bij de ontwikkeling van het jonge kind. 

 

Tijdens de speelwerkles is er een opbouw in de moeilijkheid van werkjes en spelmateriaal. Ook zit er een opbouw in het spelen; van vrij kiezen tot het doen van verplichte activiteiten. Dit is afhankelijk van de leeftijd en ontwikkeling van uw kind. We kijken wat een kind zelfstandig kan en waar het hulp bij nodig heeft om stapsgewijs verder te komen in de ontwikkeling. Dit wordt bij ontwikkelingsgericht onderwijs ‘de zone van de naaste ontwikkeling’ genoemd. 

Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen en in kaart te brengen, gebruiken we in groep 1-2 de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. De inhoud van de leerlijnen omvat 5 domeinen (rekenen, taal, motoriek, spel, sociaal emotioneel). U krijgt 2x per jaar een uitdraai in het rapport van deze domeinen. Parnassys waarborgt de kerndoelen opgesteld vanuit de overheid, door gebruik te maken van inhouden ontworpen door SLO.  

https://www.slo.nl/thema/meer/jonge-kind/doelen-jonge-kind/  

Praktische informatie over de schooldag 

Bij het brengen stimuleren we de zelfstandigheid van de kinderen door ze zelf de school en/of het lokaal binnen te laten komen en zelf hun spullen op te bergen in het eigen kluisje op de gang. Om 8.20u gaat de deur open, om 8.30u starten we in de kring.  

In de kring worden verschillende activiteiten aangeboden. Elke ochtend wordt er gestart met de dagen van de week en de datum. Hier zingen we verschillende liedjes bij. Ons dagritme is inzichtelijk door de dagritmekaarten. De kinderen leren hierdoor ook de goede leesrichting aan, van links naar rechts. Verder wordt de dag geopend onze methode voor godsdienstonderwijs. Ook praten ween wereldoriëntatie aan in de kring.  

Rond 10.00u hebben we een kleine pauze om iets te drinken en een tussendoortje te eten.

Op dinsdag is het groente- en fruitdag, op de andere dagen mogen de kinderen ook fruit/groente of een gezonde koek meenemen.

Rond 12.00u hebben we de lunchpauze. Even een rustmomentje tijdens het opeten van de boterham. 

Het ophalen is op het schoolplein. De kinderen blijven bij de leerkracht, totdat die gezien heeft door wie ze opgehaald worden en de kinderen gedag heeft gezegd. BSO is wel bij ons in het schoolgebouw, dit kunt u regelen via Junis. https://junis.nl/locaties/noorderlicht/  

Groepsberichten, nieuwsbrieven, de kalender, foto’s, ziekmelden, een berichtje aan de leerkracht, inschrijven voor oudergesprekken… het gaat allemaal via de Parro-app. We voegen beide ouders toe aan Parro, zodat beide ouders op de hoogte zijn van de ontwikkelingen. 

Motoriek 

In de motoriek onderscheiden we de kleine en grote motoriek. De kleine of fijne motoriek wordt op allerlei manieren getraind. 

Natuurlijk door tekenen, kleuren, knippen, scheuren, kleien, met zand spelen, ontwikkelingsmateriaal zoals de kralenplank, etc. Ook werken we met de methode Zwart op Wit. Deze methode biedt activiteiten met het hele lichaam (in de gymles), vanuit de arm en schouder (oefeningen in de kring) en vanuit de vingers en pols (schrijfpatronen op papier). In groep 2 oefenen we gericht met schrijfpatronen/ een goede zithouding/ de juiste potloodgreep, in aanloop naar groep 3 waar kinderen in werkboekjes schrijven gedurende de dag. Ook leren we de kinderen hun eigen naam te schrijven in blokletters ter voorbereiding op het schrijfonderwijs in groep 3. 

In de grote motoriek gebruiken de kinderen hun hele lijf bij buitenspel en gym. Op dinsdag en donderdag hebben de kleuters gym. De ene dag een klim- en klauterles, de andere les een spelles. Tijdens de gymlessen oefenen we met klimmen, springen, gooien en vangen, rollen, tikspelletjes, balanceren en bewegen op muziek. Het aan- en uitkleden is ook een belangrijk onderdeel van de gymtijd, waarbij de zelfredzaamheid wordt geoefend. Het kan fijn zijn voor uw kind om makkelijke schoenen / kleding aan te hebben op de gymdagen. Voor de gymles hebben kinderen alleen gymschoenen en een hemd nodig, die op school bewaard worden in het kluisje. Ook vragen we u lange haren in een staart te doen en sieraden uit en af te laten voor de veiligheid in de gymzaal. 

Verder stimuleren we de grote motoriek door zoveel mogelijk met alle weersomstandigheden buiten te spelen (behalve bij flinke regen).  

Taal 

Bij taal werken we in groep 1-2 aan twee domeinen: interactief taalgebruik en beginnende geletterdheid. Bij interactief taalgebruik staan er verschillende (prenten)boeken centraal. Er staan verschillende themawoorden centraal op onze ‘woordmuur’ om de woordenschat uit te breiden. Gedurende het thema herhalen we deze woorden door middel van spelactiviteiten; bijvoorbeeld wandel-wissel-uit, uitbeelden, raadsels maken en meer.

Er wordt ook aandacht besteed aan begrijpend luisteren. We maken kennis met een nieuw (prenten)boek en verkennen de kaft (titel, schrijver, afbeeldingen). Het boek wordt voorgelezen en besproken (wie, wat, waar, probleem-oplossing).

Bij het herhaald voorlezen worden er gerichte luistervragen gesteld en kijken we of kinderen het verhaal (met of zonder hulp) kunnen navertellen.  

 Bij beginnende geletterdheid oefenen we ieder thema diverse auditieve oefeningen. Opdrachten hierbij zijn o.a. het nazeggen van zinnen, bepalen van langste-kortste woord, woorden hakken (boom begint met een ‘b’) en plakken (k-a-t = kat), het verschil tussen een letter-woord-zin en het afmaken van een zin. Er staan ook ieder thema’s letters centraal op onze ‘lettermuur’. De letter wordt gekoppeld aan woorden en voorwerpen met die letter en aan het klankgebaar dat de letter ondersteund. We spreken de letters fonetisch uit ter voorbereiding op het leesproces. https://www.youtube.com/watch?v=0EKZV_C6fUo   

In groep 2 wordt het landelijk Protocol Preventie van Leesproblemen ingevuld door de leerkrachten. Hierbij kijken we welke vaardigheden al genoeg ontwikkeld zijn in de overgang naar groep 3, om daar met een stevige basis te starten aan technisch lezen.   

Rekenen:

Rekenen bestaat uit drie domeinen: getalbegrip, meten en  meetkunde (ruimtelijk inzicht). In de klas leren we rekentaal  zoals meer, minder, evenveel, enzovoorts. Ook oefenen we  de cijfers en kijken we naar de hoeveelheid en de manier  waarop we cijfers schrijven. In iedere kleutergroep werken  we met een cijfermuur, waar de volgorde van de telrij  zichtbaar is en waar de getalsymbolen gekoppeld worden aan een getalbeeld; stippen, vingers, turfstreepjes,  dobbelsteenstructuur, etc. Met behulp van de methode  

Met Sprongen Vooruit oefenen wij spelenderwijs verschillende rekendoelen. De rekendoelen zijn ook terug te vinden in het vrije spel in onze hoeken. Denk aan; hoeveel kopjes hebben we nodig in de huishoek, hoeveel euro moet ik betalen in het winkeltje en welke constructies kan je nabouwen in de bouwhoek? Bovendien werken de kinderen gericht met spelmateriaal uit de kasten. Naast iets weten of kunnen opnoemen, leren de kinderen dit dan ook (zelfstandig) toe te passen met concreet materiaal en hierbij een stappenplan of handige werkwijze te hanteren. Dit ter voorbereiding op groep 3, waar kinderen meer abstracter gaan rekenen en na een uitleg van de leerkracht vooral zelf aan de slag gaan.  

Sociaal emotionele ontwikkeling  

Op het Noorderlicht vinden we het belangrijk dat de kinderen zich op sociaal-emotioneel vlak zo optimaal mogelijk ontwikkelen. Om dit te realiseren werken we van groep 1 t/m 8 met de Kanjertraining, waarbij het omgaan met elkaar en de eigen verantwoordelijkheid centraal staan. Meer informatie over Kanjertraining vindt u hier https://kanjertraining.nl/ .

In groep 1-2 stimuleren we taakgerichtheid en zelfstandigheid. Dit vergroot het zelfvertrouwen en probleemoplossend vermogen, waardoor kinderen nieuwe situaties en activiteiten aandurven en openstaan voor nieuwe lesstof. We zorgen voor een stevige basis naar groep 3, zodat uw kind; 

  • ervaart dat het zich verantwoordelijk en gemotiveerd voelt om de opdracht uit te voeren en ook af te maken; 
  • een opdracht in vlot tempo kan uitvoeren; 
  • een stappenplan kan hanteren; 
  • nauwkeurig kan werken en aandacht kan besteden aan de werkverzorging; 
  • langere tijd de aandacht bij het werkje kan houden (aan een tafel). 

Ook stimuleren we kinderen om een groeimindset te ontwikkelen door hierover in gesprek te gaan; Hoe voel je je als je iets leuk vindt of als je ergens goed in bent? Hoe voel je je als je op school juist iets moet doen wat je niet zo leuk vindt of als je er nog niet zo goed in bent? Wat gebeurt er als je doorzet en oefent? We geven hierbij complimenten gericht op de inzet of strategieën van kinderen.  

https://platformmindset.nl/mindset/?v=796834e7a283 

Van peuter naar kleuter

De peuterfase is een fase waarin een peuter  ontzettend veel leert. Het zelfbewustzijn neemt  toe. 

Peuters bedenken plannetjes om iets te gaan  doen en het onthouden van nieuwe dingen hoort  daarbij. Steeds wanneer je kind nieuwe informatie  ziet of hoort, verwerkt hij dit in de hersenen.  Er worden verbanden gelegd met informatie die al eerder  is opgeslagen. 

Elk kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Het ene kind is erg snel met praten, terwijl het andere kind juist eerder zijn motoriek heeft ontwikkeld. Je zult merken dat sommige kinderen vanuit zichzelf een interesse gaan ontwikkelen, maar ook dat ouders een grote rol spelen bij de stimulering van de ontwikkeling. Hieronder een richtlijn met voorbeelden waarmee een peuter ongeveer bezig is. 

Rekenen: 

  • Zegt de telrij vanaf 1 op als een opzegversje, telt voorwerpen tot 5 asynchroon, doet ervaring op met tegenstellingen (zoals lang-kort, vol-leeg, veel-weinig), herkent basisvormen en kleuren, hanteert ruimtelijke begrippen (zoals naast, in, boven, tussen),   

Taal: 

  • Reageert op bekende woorden en situaties uit een boek, plezier in voorlezen, spreekt in zinnen van minimaal 4 woorden, gebruikt nieuwe woorden naar aanleiding van gesprekken en boeken, is verstaanbaar in een gesprekje, luistert naar een ander en reageert op een ander.  

Motoriek: 

  • Springt met 2 voeten tegelijk van kleine hoogte, gooit een bal zonder het evenwicht te verliezen, staat op 1 been, scheurt stukjes papier, houdt de schaar goed vast en knipt stroken papier door.  

Ook zult u merken dat uw peuter zelfstandiger wordt en dingen onder de knie wil krijgen. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen van het kind om deze kansen ook te krijgen. Deze ontwikkeling kunt u stimuleren door het geven van complimenten, te leren dat fouten maken of oefenen mag, door voordoen-samen doen-nadoen, de tijd de nemen, samen te praten over hoe kleine probleempjes opgelost kunnen worden. Dingen die 3- jarige peuters al heel goed kunnen (leren) zijn:  

  • Zelf speelgoed opruimen, een jas aandoen, schoenen aantrekken, makkelijke kleding aan- en uitdoen, zelfstandig naar de wc gaan, handen wassen, op de beurt wachten in een gesprek, speelgoed delen.  

In de aanloop naar de basisschool geeft u de ontwikkeling van uw kind aan in het intakeformulier dat u krijgt. U heeft een kennismaking met de leerkracht, 4 wenmomenten en na een aantal weken een startgesprek met de leerkracht(en) om de eerste periode op school te bespreken.