Welkom op de pagina van groep 4b
Elke dinsdag is het gruitdag. De kinderen nemen dan groente of fruit mee bij de pauze hap.
Gym:
Groep 4 gymt op de woensdag in de gymzaal aan Spitsbergen. Op vrijdag wordt er regelmatig een extra beweegmoment ingepland. Dit kan in de klas of buiten zijn.
Rekenen:
Met rekenen werken we met de methode ‘Wereld in getallen 5’. De methode werkt met lessen en taken. Iedere twee dagen wordt er aan een nieuw doel gewerkt.
Belangrijke doelen waar in groep 4 aan wordt gewerkt:
- Met sprongen van 10 tellen t/m 100.
- Optel- en aftreksommen t/m 100 uitrekenen in maximaal 3 sprongen.
- Betekenis verlenen aan keersommen.
- Alle keersommen uit de tafels tot en met 10.
Staal (spelling en taal):
Tijdens de lessen spelling en taal wordt gewerkt met de methode ‘Staal’. De nadruk bij spelling ligt vooral op voordoen (modeling) en het constant herhalen van de spellingcategorieën. De eerste 12 categorieën worden in groep 4 aangeleerd waarna deze in de latere groepen zullen worden uitgebouwd. In groep 4 wordt er ook een start gemaakt met werkwoordspelling en grammatica.
Taal kent verschillende onderdelen: woordenschat, taal verkennen, schrijven, spreken en luisteren en toepassen. Tijdens de verschillende thema’s komen de onderdelen aan bod. In de weektaak en via taaloefenen.nl kunnen de kinderen extra oefenen met de woordenschat woorden.
Schrijven:
Voor schrijven wordt de methode ‘Klinkers’ gebruikt. In groep 4 worden alle hoofdletters aangeleerd én wordt er geleerd te schrijven met een vulpen.
Blink:
Gedurende het schooljaar wordt er aan vijf verschillende thema’s gewerkt voor Blink wereld en Blink lezen. Door veel aandacht te besteden aan de thema’s gaat het thema leven in de klas. De thema’s die in groep 4 aan bod komen:
- Ruimte reizigers: Vanuit de ruimte ziet de wereld er spectaculair uit! Wat is er nog meer te zien in de ruimte? En wie waren de eerste ruimtereizigers?
- Gezellige tradities: Als de dagen donkerder worden eten we erwtensoep en pepernoten en vieren we Sinterklaas en Kerst. Waarom eigenlijk?
- Bouwen maar: Mensen zijn bouwers. Maar iedereen woont verschillend! Waarom eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een huis?
- Handige uitvinders: Mensen zijn slimme uitvinders! Maar hoe kom je erop? Wie bedacht de balpen of het theezakje? En hoe zit een fietsbel eigenlijk in elkaar?
- Hallo wereld: Op de wereld vind je allerlei culturen. Hoe begroeten mensen in andere landen elkaar? Welke spelletjes spelen ze? En wat eten ze? De kinderen gaan het onderzoeken en maken een eigen weetjeskoffer.