MHB-onderwijs op het Noorderlicht 

Als school willen wij ons onderwijsaanbod laten aansluiten bij de behoeften en mogelijkheden van al onze kinderen. Wij vinden het belangrijk dat allen, inclusief de meer- en hoogbegaafde kinderen, een uitdagend lesaanbod krijgen, lekker in hun vel zitten en leervaardigheden ontwikkelen. Meer- en hoogbegaafde kinderen hebben hierin alleen deels andere onderwijsbehoeften. Dat kan betekenen dat ze meer behoefte hebben aan een ander soort uitdaging in opdrachten, aan sneller door de lesstof gaan of meer aandacht nodig hebben voor het ontwikkelen van een groeimindset of leervaardighelen   Het herkennen en begeleiden van meer- en hoogbegaafde kinderen doen we met behulp van expertise binnen het team, onze twee begaafdheidsspecialisten, ervaringen van ouders, een onafhankelijk signaleringsinstrument (SiDi PO), toetsgegevens en observaties. Daarnaast is het mogelijk om expertise aan te vragen bij het samenwerkingsverband.  

Onderbouw 

Bij jonge kinderen spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong in plaats van hoogbegaafdheid. Peuters en kleuters ontwikkelen zich namelijk sprongsgewijs. Ook kunnen er in een rijke thuissituatie veel ontwikkelkansen zijn geweest en zijn er dus volop nieuwe verbindingen aangelegd in hun brein. Het kan zijn dat de voorsprong daardoor niet blijvend is. Toch zijn we vanaf de start op school alert op hoe kinderen instromen. We willen graag zo goed mogelijk aansluiten bij hun voorschoolse ontwikkeling en gebruiken hierbij de informatie uit ons intakeformulier, wat ouders ons vertellen in het startgesprek en de eerste menstekening die leerlingen maken op school. Ons doel is om iedere kleuter (ook met een ontwikkelingsvoorsprong) een stapje verder te helpen in de eigen ontwikkeling, onderpresteren te voorkomen en met plezier naar school te laten gaan. 

In de groepen 1-2 dagen we kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong binnen thema’s uit door ruimte te geven om te experimenteren en door onderzoeksvragen en open opdrachten binnen een rijke leeromgeving te bieden. Zie je een twinkeling in de ogen en een hoge mate van betrokkenheid, dan weet je dat je aansluit op hun ontwikkeling. In de meer gesloten opdrachten oefenen we leervaardigheden als het hanteren van een stappenplan, het samenwerken, het versterken van motoriek en het ontwikkelen van een groeimindset. Rekenen en lezen worden gestimuleerd op speelse wijze, bij het werken met ontwikkelingsmateriaal kunnen kinderen aan de slag met hogere-orde-denkopdrachten en we zetten regelmatig smartgames in. 

Midden- bovenbouw 

In de groepen 3 t/m 8 wordt gecompact op leerdoelen die meer- en hoogbegaafde kinderen al behaald hebben. Ze krijgen verrijking in de klas voor verschillende vakken, waarbij gewerkt wordt met materiaal dat aansluit op hun manier van denken. Zo kunnen leerlingen werken aan projecten en kunnen ze een vreemde taal leren. Door Blink Wereld en de STEAM-lokalen in te zetten, worden uitdagende, open, creatieve en analytische opdrachten aangeboden. De leerkracht maakt gebruik van differentiatie en geeft instructie en feedback. De leerkracht kan hierin ondersteund worden door de begaafdheidsspecialist. 

BrainSkills 

Naast het aangepaste aanbod in de klas, kunnen kinderen door de leerkracht en intern begeleider aangemeld worden bij BrainSkills

Bij de BrainSkillslessen voor de kleuterbouw worden de groepjes begeleidt door onze Talentbegeleidster. De groepjes wisselen geregeld en worden samengesteld naar onderwijsbehoefte en leerdoelen van de leerlingen. De activiteiten die worden aangeboden passen vaak ook in het thema waaraan de kleutergroepen werken. Onderwerpen die vaak aan bod komen zijn: doorzetten, samenwerken, denken met een groeimindset en problemen oplossen.

Bij BrainSkills voor groep 3 t/m 8 wordt onder begeleiding van een begaafdheidsspecialist, in drie periodes gewerkt aan verschillende thema’s. Het doel is om belemmeringen in het leren te verminderen en het kind optimaal tot leren te laten komen. Kinderen met een hogere intelligentie kunnen hun intelligentie dan nog beter benutten. De thema’s passen bij de belemmeringen waar juist de meer- en hoogbegaafde kinderen tegenaan lopen. Sommige vaardigheden hebben zij onvoldoende ontwikkeld, juist omdat het leren zo makkelijk gaat. Andere thema’s kunnen aansluiten bij kenmerken van hoogbegaafdheid. Bij het kiezen van de thema’s is rekening gehouden met de behoefte behorende bij het leerjaar. Zo komen bijvoorbeeld de thema’s mindset, samenwerken en executieve functies aan bod. Per periode wordt er gekeken welke kinderen baat hebben bij het aanbod van dat thema.

Denkwijs en Pré-vwo. 

Leerlingen die meer begeleiding nodig hebben in het ontwikkelen van een groeimindset en executieve functies kunnen aangemeld worden bij Denkwijs. Daar wordt gewerkt aan een duidelijke hulpvraag.   

Leerlingen die aan het einde van groep 6 over een passende werkhouding en een zeer grote voorsprong beschikken, kunnen in overleg met een begaafdheidsspecialist, aangemeld worden voor pré-vwo.