
Welkom op de pagina van groep 8a
Wat leuk dat u komt kijken op onze eigen groepspagina! Op deze pagina vindt u algemene informatie over groep 8a. Alle overige belangrijke informatie en huiswerk staat in de app van Parro. Zo houden wij het aantal informatiekanalen zo klein mogelijk. Regelmatig zullen er foto’s geplaatst worden op onze sociale media zoals; Facebook en Instagram. Via de Parro app versturen wij u ook foto’s.
Parro gebruiken
Parro is te downloaden op uw telefoon of te gebruiken via talk.parro.com.
U logt in met dezelfde gegevens als voor het Ouderportaal.
Het Ouderportaal wordt gebruikt voor het aanpassen van gegevens en het bekijken van cijfers. Zou u deze gegevens van uzelf willen controleren en evt. niet gebruikte telefoonnummers etc. willen verwijderen? Wij kunnen dit niet doen.
Wij gebruiken Parro voor:
- Foto’s en berichten uit de klas
- Contact tussen ouders en leerkrachten
- Het doorgeven van absenties
- Het plannen van (voortgangs)gesprekken
- Huiswerk via de agenda
- Inzicht in studiedagen, vakanties en andere bijzonderheden
Het is belangrijk dat u de app installeert om goed op de hoogte te blijven.
Vragen of problemen met Parro?
Mail dan naar: ict@hetnoorderlicht.unicoz.nl
Informatie m.b.t. groep 8a (2025-2026)
Wij zitten met 25 kinderen en 1 meester en 1 juf in de klas!
Meester Corné is er op maandag, dinsdag en woensdag en juf Kirsten op de donderdag en vrijdag.
Eten en drinken
Op dinsdag is het gruitdag. Op deze dag nemen alle kinderen groente of fruit mee voor de eerste pauze.
Gymles
Op donderdag (10.45u – 11.30u) en vrijdag (13.30u – 14.15u*) hebben wij gym. Vergeet je gymspullen niet!
Om de veiligheid tijdens de gymlessen te waarborgen, gelden de volgende afspraken:
· Gymkleding en binnenschoenen zijn verplicht. Is uw kind dit vergeten, dan zijn er kledingstukken/ schoenen te leen.
· Sieraden zijn niet toegestaan tijdens de gymles: Oorbelknopjes mogen blijven zitten.
· Alle andere sieraden (kettingen, armbanden, horloges, grote oorbellen, etc.) moeten uit.
· Gymt uw kind niet mee, dan blijft hij of zij op school.
*) De kinderen sluiten de dag af bij De Oosterpoort. Van hieruit gaan zij zelfstandig naar huis.
Huiswerk en agenda
De kinderen nemen elke dag hun agenda en huiswerkmap mee naar school.
Leerwerk voor de toetsen wordt een week voor de toets meegegeven.
Begrijpend Lezen
Op maandag staat er begrijpend lezen als huiswerk klaar. Dit huiswerk staat op de website van Junior Einstein. De inloggegevens zijn bij de kinderen bekend.
Rekenen
Iedere dinsdag krijgen de kinderen rekenen (redactiesommen) als huiswerk mee. Uiterlijk de daaropvolgende dinsdag moet dit gemaakt zijn en ingeleverd (inclusief bewerkingen op een apart blad).
Spelling
Op woensdag krijgen de kinderen werkwoordspelling (de groene lessen) als huiswerk op. De daaropvolgende dinsdag moet dit gemaakt zijn. Deze maken ze via Aerobe. Het zijn de oefeningen die bij de lessen van Staal horen.
Iedere donderdag krijgen de kinderen huiswerk op voor spelling. Dit maken ze ook via Aerobe. Voor deze dag zijn het de blauwe lessen. Het aantal oefeningen kan per week verschillen.
Op vrijdag krijgen de kinderen wekelijks huiswerk over grammatica. De daaropvolgende vrijdag moet dit gemaakt zijn. Ook deze lessen zijn via Aerobe te vinden. En de roze lessen zijn de grammatica-oefeningen.
Afspraken huiswerk:
Het huiswerk wordt door de leerkracht op tijd doorgegeven aan de kinderen, op het bord in de klas geschreven en via Parro. We streven er naar geen huiswerk op te geven voor direct na een vakantie, even genieten van vrije tijd!
Als huiswerk niet is ingeleverd of (deels) niet gemaakt, wordt er van de kinderen verwacht dat ze dit dezelfde dag na schooltijd alsnog in orde maken.
De kinderen kunnen in de klas gebruik van de websites zoals Squla en Junior Einstein. Dit zijn websites waarbij de kinderen spelenderwijs allerlei lesstof kunnen herhalen. Squla is thuis tot 15:30 uur gratis te spelen (uitgezonderd op woensdag).
Dit schooljaar moeten alle leerlingen een boekbespreking (in de vorm van een filmpje) en een spreekbeurt houden en een maquette maken. Hierover krijgen de kinderen t.z.t. meer informatie.
Doelenoverzichten rekenen:
Taal woordenlijsten en bijbehorende woordkaarten om eventueel af te drukken om mee te oefenen:
- Thema 1: China woordenlijst woordkaarten
- Thema 2: Televisie woordenlijst woordkaarten
- Thema 3: Ruimte woordenlijst woordkaarten
- Thema 4: Mysteries woordenlijst woordkaarten
- Thema 5: Buurt woordenlijst woordkaarten
- Thema 6: Portret woordenlijst woordkaarten
- Thema 7: Rap woordenlijst woordkaarten
- Thema 8: Toekomst woordenlijst woordkaarten
Onze leesmethode Blink
Lezen uit nieuwsgierigheid
Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen. Deze methode gebruiken we sinds begin van het schooljaar in groep 4 t/m 8. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.
Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Ze zijn goed te combineren met lessen Blink Wereld, waardoor de lessen elkaar versterken. Kinderen zijn zo langere tijd intensief met een onderwerp bezig. Dezelfde woorden komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat.
Onderdelen van Blink Lezen
- De leesclub – zelfstandig lezen
Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lessen van zo’n 30 minuten die draaien om leesbeleving, literaire competenties en voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kiezen de kinderen zelf een boek uit de boeken die wij van de bibliotheek lenen met hetzelfde thema.
- De leesclub – voorlezen
De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook om het versterken van achtergrondkennis en woordenschat.
- Wereldlezen
In deze lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod. In groep 5 tot en met 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod.
- Minicolleges
Een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die de kinderen in het minicollege oefenen en erna toepassen in de les Wereldlezen. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema. Omdat de boeken mee naar huis gaan, kunnen ouders ze ook lezen en er samen met de kinderen over praten.
Naast Blink Lezen bieden we in 8A ook een soort klassenbibliotheek. De kinderen kunnen een boek uit de klassenbieb lenen om thuis te lezen. Daar krijgen ze een week of twee voor, als ze het boek uit hebben nemen ze het weer mee naar de klas en vertellen er iets over. Dit allemaal ter bevordering van het leesplezier en het technisch lezen.
Onze wereldoriëntatiemethode Blink
Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen
Onze leerlingen willen het onbekende ontdekken. Ze zijn verwonderd over nieuwe werelden die voor ze opengaan. Kleuteruniversiteit en Blink Wereld helpen die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in onze leerlingen wakker te maken.
In het geïntegreerde lesmateriaal zorgen we ervoor dat die wereld geen grenzen heeft. Dat op basis van thema’s de verschillende vakken op een logische manier aan bod komen. En dat door de heldere structuur de kinderen het overzicht houden.
Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur
We werken vanaf groep 1 tot en met groep 8 thematisch. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap en 21e -eeuwse vaardigheden.
In elk thema werken de leerlingen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen.
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema.
september
Geen evenementen