Welkom op de pagina van groep 8a
Welkom op onze pagina. Op deze groepspagina treft u algemene informatie. Alle informatie betreffende de groep en huiswerk is te vinden in de Parro app. Op deze manier willen we de informatiekanalen proberen te minimaliseren. Regelmatig zullen er foto’s geplaatst worden op onze sociale media zoals; Facebook en Instagram. Via de Parro app versturen wij u ook foto’s.
Parro is te downloaden op je telefoon, of te bereiken via talk.parro.com.
De inloggegevens zijn dezelfde als gebruikt worden om in te loggen bij het Ouderportaal. Het Ouderportaal wordt nog gebruikt voor het aanpassen van gegevens en het inzien van cijfers. In de toekomst gaan het Ouderportaal en Parro meer samenwerken.
We gaan de app namelijk gebruiken voor:
Het delen van foto’s en berichten vanuit de klas
Contact tussen ouders en leerkrachten
Absenties doorgeven
Gespreksplanner voor het inplannen van de voortgangsgesprekken
Huiswerk delen via de agendafunctie
Studiedagen, vrije dagen, vakanties en bijzonderheden komen in de kalender van Parro
Belangrijk om de app geïnstalleerd te hebben dus!
Wanneer er onduidelijkheid is of er lukt iets niet in het gebruiken van Parro, kunt u mailen naar ict@hetnoorderlicht.unicoz.nl.
Informatie m.b.t. groep 8a (2024-2025)
Wij zitten met 27 kinderen en 1 meester en 1 juf in de klas! Meester Peter is er op maandag, dinsdag en woensdag en juf Kirsten op de donderdag en vrijdag.
Op donderdag en vrijdag hebben we gym. Vergeet je gymspullen niet!
Op dinsdag is het gruitdag. Op deze dag nemen alle kinderen groente of fruit mee voor de eerste pauze.
De kinderen nemen elke dag hun agenda (en huiswerkmap) mee naar school.
Het leerwerk voor de toetsen wordt een week voor de toets meegegeven.
Op maandag staat er begrijpend lezen als huiswerk klaar. Dit huiswerk staat op de website van Junior Einstein. De inloggegevens zijn bij de kinderen bekend.
Iedere dinsdag krijgen de kinderen rekenen (redactiesommen) als huiswerk mee. Uiterlijk de daaropvolgende dinsdag moet dit gemaakt zijn en ingeleverd (inclusief bewerkingen op een apart blad).
Op woensdag krijgen de kinderen werkwoordspelling (de groene lessen) als huiswerk op. De daaropvolgende dinsdag moet dit gemaakt zijn. Deze maken ze via Aerobe. Het zijn de oefeningen die bij de lessen van Staal horen.
Iedere donderdag krijgen de kinderen huiswerk op voor spelling. Dit maken ze ook via Aerobe. Voor deze dag zijn het de blauwe lessen. Het aantal oefeningen kan per week verschillen.
Op vrijdag krijgen de kinderen wekelijks huiswerk over grammatica. De daaropvolgende vrijdag moet dit gemaakt zijn. Ook deze lessen zijn via Aerobe te vinden. En de roze lessen zijn de grammatica oefeningen.
We werken m.b.t. de zaakvakken met de methode Blink. Hier zijn niet altijd toetsen voor.
Met Engels gaan we werken met een nieuwe methode. Hoe en wanneer dit getoetst gaat worden zullen we u nader over informeren.
Doelenoverzichten rekenen:
Taal woordenlijsten en bijbehorende woordkaarten om eventueel af te drukken om mee te oefenen:
- Thema 1: China woordenlijst woordkaarten
- Thema 2: Televisie woordenlijst woordkaarten
- Thema 3: Ruimte woordenlijst woordkaarten
- Thema 4: Mysteries woordenlijst woordkaarten
- Thema 5: Buurt woordenlijst woordkaarten
- Thema 6: Portret woordenlijst woordkaarten
- Thema 7: Rap woordenlijst woordkaarten
- Thema 8: Toekomst woordenlijst woordkaarten
Onze leesmethode Blink
Lezen uit nieuwsgierigheid
Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen. Deze methode gebruiken we sinds begin van het schooljaar in groep 4 t/m 8. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijzondere belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.
Blink Lezen bestaat uit vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Ze zijn goed te combineren met lessen Blink Wereld, waardoor de lessen elkaar versterken. Kinderen zijn zo langere tijd intensief met een onderwerp bezig. Dezelfde woorden komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat.
Onderdelen van Blink Lezen
- De leesclub – zelfstandig lezen
Alle kinderen lezen in de klas hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lessen van zo’n 30 minuten die draaien om leesbeleving, literaire competenties en voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen. Daarna kiezen de kinderen zelf een boek uit de boeken die wij van de bibliotheek lenen met hetzelfde thema. - De leesclub – voorlezen
De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook om het versterken van achtergrondkennis en woordenschat. - Wereldlezen
In deze lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod. In groep 5 tot en met 8 is een van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod. - Minicolleges
Een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die de kinderen in het minicollege oefenen en erna toepassen in de les Wereldlezen. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun je in een tekst snel iets vinden?
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema. Omdat de boeken mee naar huis gaan, kunnen ouders ze ook lezen en er samen met de kinderen over praten.
Onze wereldoriëntatiemethode Blink
Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen
Onze leerlingen willen het onbekende ontdekken. Ze zijn verwonderd over nieuwe werelden die voor ze opengaan. Kleuteruniversiteit en Blink Wereld helpen die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in onze leerlingen wakker te maken.
In het geïntegreerde lesmateriaal zorgen we ervoor dat die wereld geen grenzen heeft. Dat op basis van thema’s de verschillende vakken op een logische manier aan bod komen. En dat door de heldere structuur de kinderen het overzicht houden.
Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur
We werken vanaf groep 1 tot en met groep 8 thematisch. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap en 21e -eeuwse vaardigheden.
In elk thema werken de leerlingen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen.
Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema.
Huiswerk
Als huiswerk niet is ingeleverd of (deels) niet gemaakt, wordt er van de kinderen verwacht dat ze dit na schooltijd alsnog in orde maken.
Het opgegeven huiswerk is ook op het bord in de klas en via Parro terug te vinden.
We streven er naar geen huiswerk op te geven voor direct na een vakantie; even genieten van vrije tijd!
De kinderen maken in de klas veel gebruik van de websites van Squla. Dit zijn websites waarbij de kinderen spelenderwijs allerlei lesstof kunnen herhalen. Squla is thuis tot 15:30 uur gratis te spelen.( uitgezonderd op weonsdag)
Dit schooljaar moeten alle leerlingen een boekbespreking (in de vorm van een filmpje) en een spreekbeurt houden en een maquette maken. Hierover krijgen de kinderen t.z.t. meer informatie.
Gedurende het schooljaar zullen wij proberen een aantal middelbare scholen bezoeken. Zo kunnen de kinderen alvast kijken welke school hun voorkeur heeft voor het volgende schooljaar. Afgelopen schooljaar ging dit helaas niet door, dus dit is nog even afwachten voor ons. Er zijn er Open Dagen, die u zelf met uw zoon en/of dochter kunt bezoeken.
november
Geen evenementen