Welkom op de pagina van groep 5a

 

Gruitdag 

Elke dinsdag is het gruitdag. De kinderen nemen dan groente of fruit mee bij de pauze hap.   

 

Gym:  

Groep 5A gymt op de woensdag in de gymzaal aan Spitsbergen en op donderdag aan de Oosterpoort.  

 

Rekenen:  Voor rekenen gebruiken we de methode Wereld in getallen. De Wereld in Getallen vindt het belangrijk dat kinderen eigenaar zijn van hun eigen leerproces, zodat ze grip en zicht hebben op hun individuele leerontwikkeling. De methode ondersteunt het eigenaarschap op diverse manieren. Elke rekenles staat één doel centraal. In groep 5 worden alle tafels nog een keer herhaald en geautomatiseerd (binnen 3 sec. het antwoord weten). We gaan verder met de bewerkingen plus en min tot de 1000. Bij klokkijken worden de digitale klokken aangeboden tot aan 5 voor/over en 10 voor/over. 

 

Staal (spelling en taal):we werken voor taal en spelling met de methode Staal, de allereerste methode die spelling en grammatica combineert. Met tekst, beeld en andere zelfgekozen bronnen werk je met de kinderen toe naar een taalproduct dat inspeelt op hun eigen belevingswereld.  

Na de 12 spellingscategorieën die in groep 3 en 4 zijn aangeboden, komen er dit jaar 7 nieuwe spellingscategorieën bij.  

De taallessen worden verdeeld in de onderdelen woordenschat, ieder thema 20 nieuwe woorden, en taal verkennen. Ook komen creatief schrijven en spreken en luisteren aan bod.  

 

Blink lezen:  

Lezen uit nieuwsgierigheid:  

Waarom zou je willen lezen? Het antwoord is simpel, omdat je wil weten hoe het verhaal verder gaat. Die nieuwsgierigheid is de basis van Blink Lezen. Een combinatie van technisch en vloeiend lezen, begrijpend lezen (en kijken/luisteren), verdiepend lezen, vrij lezen en voorlezen. Blink Lezen maakt kinderen nieuwsgierig. De verhalen zijn zo meeslepend dat je wil weten hoe het verder gaat. En de afwisselende opdrachten vervelen nooit. Zo ervaren kinderen dat er met lezen een wereld voor ze opengaat. Vol spannende gebeurtenissen, bijvoorbeeld belevenissen en verrassende mensen. En ontdekken ze de wereld om zich heen en zichzelf.   

Blink Lezen bestaat ui vijf thema’s per jaar van elk zes tot acht weken. De thema’s hebben een aantal vaste onderdelen. Ze zijn goed te combineren met Blink Wereld, waardoor de lessen elkaar versterken. Kinderen zijn zo langere tijd intensief met een onderwerp bezig. Dezelfde woorden komen vaker terug, waardoor het lange termijngeheugen ze makkelijker opslaat.   

 

Onderdelen van Blink lezen:  

  • De leesclub-zelfstandig lezen  

Alle kinderen in de klas lezen hetzelfde boek: het leesclubboek. Bij het boek horen vier lezen die draaien om leesbeleving, literaire competenties en voortgezet technisch en begrijpend lezen. Als het boek uit is, mogen de kinderen het mee naar huis nemen.   

  • De leesclub-voorlezen  

De leerkracht leest een boek voor dat bij het thema past, vaak van een iets hoger niveau dan de meeste kinderen zelf al kunnen lezen. Ook hier draait het om leesbeleving en literaire competenties, maar ook  om het versterken van de achtergrondkennis en woordenschat.   

  • Wereldlezen  
    in de lessen lezen en leren kinderen meer over het thema. De lessen bevatten verschillende soorten teksten (non-fictie en fictie) met afwisselende opdrachten. Voortgezet technisch lezen, begrijpend lezen en verdiepend lezen komen aan bod. In groep 5 tot en met 8 is één van de lessen een filmles. Zo komt ook altijd begrijpend kijken en luisteren aan bod.   
  • Minicolleges  

Een korte instructieles over lezen. Hier komen leesaanpakken en -strategieën aan bod, die kinderen in het minicollege oefenen en erna toepassen in de les Wereldlezen. Denk aan: hoe vat je een tekst samen, hoe check je de betrouwbaarheid van een bron of hoe kun in een tekst snel iets vinden?  

Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema. Omdat de boeken mee naar huis gaan, kunnen ouders ze ook lezen en er samen met de kinderen over praten.   

 

Blink geïntegreerd:  

Voor onderzoekers heeft de wereld geen grenzen.  

Onze leerlingen willen het onbekende ontdekken. Ze zijn verwonderd over nieuwe werelden die voor ze opengaan. Kleuteruniversiteit en Blink Wereld helpen die aangeboren nieuwsgierigheid te gebruiken en de onderzoeker in onze leerlingen wakker te maken. In het geïntegreerde lesmateriaal zorgen ervoor dat de wereld geen grenzen heeft. Dat op basis van thema’s de verschillende vakken op een logische manier aan bod komen. En dat door de heldere structuur de kinderen het overzicht houden.   

Zelf op onderzoek, binnen een heldere structuur.   

 

We werken vanaf groep 1 tot en met 8 thematisch. Deze thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van onze leerlingen, waardoor ze gemakkelijk geïnteresseerd raken. De verschillende onderdelen van wereldoriëntatie komen vanzelf aan bod, inclusief burgerschap en 21e– -eeuwse vaardigheden.   

In elk thema werken de leerlingen samen aan een eindopdracht. Alles wat ze leren, kunnen ze direct inzetten om deze opdracht te vervullen.   

 

Met de start van ieder thema stuurt de leerkracht in Parro een ouderbrief, waardoor ouders ook op de hoogte zijn van het thema.   

 

Schooltuinen:  

In groep 5 gaan de kinderen naar de schooltuinen, bij Kinderboerderij de Weidemolen. Van de zomervakantie tot de herfstvakantie maken de kinderen kennis met de planten die er zoal groeien en maken we soep en kruidenboter. Vanaf april tot aan de zomervakantie krijgen de kinderen een ‘eigen’ tuintje. Hier gaan de kinderen groenten zaaien, verzorgen en oogsten.   

 

Chromebooks:  

Vanaf groep 5 gaan de kinderen meer werken op het Chromebook, rekenen is vanaf dit leerjaar digitaal. Bij de vakken spelling en taal maken we op het Chromebook gebruik van de oefensoftware. We leren de kinderen digitale vaardigheden.   

 

Huiswerk:  

Vanaf groep 5 krijgen de kinderen huiswerk. Het huiswerk wordt opgegeven door het in de klas te bespreken en via de Parro app.  

Het huiswerk zal bestaan uit het maken van teksten voor begrijpend lezen, het leren van topografie toetsen.   

Daarnaast doen de kinderen een spreekbeurt over zichzelf en houden ze een boekenbeurt